УДК 159.922:316.64:165. 242.2
Дмитрієнко Ю.М., канд. філос. наук, доцент, здобувач наукового ступеня
доктора юридичних наук Київського національного університету імені Тараса
Шевченко
ПРОПРІУМ І САМІСТЬ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОВОЇ СВІДОМОСТІ
Індивідуальність правової свідомості
(індивідуальної, колективної, групової, масової та ін., - це творча іпостась суб'єктів
правової свідомості як самобутних суб’єктів правової свідомості. Інтегруючим принципом індивідуальності
правової свідомості, що організує в цілісну динамічну структуру правові мотиви,
установки, схильності (диспозиції соціально-правової поведінки), за ідеями Г.
Олпорта, є пропріум правової свідомості та культури [1-8].
Останній являє собою ідею, положення, стійку розвиткову тенденцію правової
свідомості, що ідентифікує напрямок до
прогресивного її зростання і розвитку, це стійке ідейно-світоглядне та
нормативне начало в правовій організації суб’єктів правової свідомості [9]. Стадії розвитку пропріуму правової свідомості
та культури (тілесна правова
самість, правова самоідентичність, правова самоповага, правове розширення
самості, правовий образ Я, правова раціональна саморегуляція, прагнення до
правозаконодавчої цілісності) хоч і задають універсальну логіку
становлення зрілої особистості – морально зрілого суб’єкта правової свідомості,
є, однак і передбачають здійснення своєрідної функціональної правової та
законодавчої автономії в діапазоні загального пропріумного правового прагнення.
У цьому зв’язку самопрезентація правового
лідера має відображати універсальні риси психологічно-правової зрілої
людини, за ідеями Г. Олпорта, – широкі межі правового Я (залученість в різні
сфери правового життя), здатність до теплих, сердечних соціальних стосунків,
позитивно-правова Я-концепція і міжособистісна правова толерантність,
реалістичні правові сприймання, правовий досвід і законодавчі домагання,
здатність до ідейно-світоглядного самопізнання і правового почуття гумору
(правова самооб’єктивність), наявність цільної життєвої правової філософії та
філософії правової свідомості. Останні, зокрема, означають правоусвідомлене визначення свого ставлення
до шести типів правових цінностей: правової теоретичної – з орієнтацією на
знаходження правової істини, економіко-правової – з орієнтацією на здобуття правової користі (вигоди),
естетико-правової – з орієнтацією на правову форму та правову гармонію,
соціально-правової – з афіліативної правової мотивації, політико-правової – з
її прагненням до юридичної влади, релігійної, що виражається в намаганні
осягнути правовий світ як єдине ціле. В
зазначеному семантико-правовому полі перебуває і поняття конгруентності
правової свідомості та культури, що вказує на взаємну відповідність
ідейно-світоглядних і нормативно-правових думок, почуттів і вчинків. Це, по
суті, щирість правової свідомості, яка, будучи розглянута під моральнісним
кутом зору, перетворюється в нормативно-правову чесність як правову вірність
собі та своєму правовому обов’язку перед іншими суб'єктами правової свідомості.
Самість правової свідомості, це –
ідейно-світоглядна вершина особистісного нормативно-правового зростання, що
втілює правову, правостатичну, правопроцесуальну тотальність, цілісність
проявів людини, єдність право усвідомленого та неправоусвідомленого,
ідейно-світоглядна “спілка” нормативно-правових протилежностей. За ідеями К.
Юнга, вона являє собою трансцендентальне правове поняття, оскільки характеризує
безмежний спектр проявленого і не проявленого правового буття,
правоусвідомленого і неправоусвідомленого
[10]. Фактично ж, емпірично самість правової свідомості
виоявляється у сновидіннях, правових міфах, казках, являючи правових персонажів
“неординарної особистості”, таких як король, герой, пророк, спаситель та ін.,
або ж у формі певних артефактів та архетипів правової свідомості та культури,
презентуючих цілісний символ правової свідомості – кола, квадрата, хреста.
Коли самість правової свідомості презентує complexio oppositorum, єдність
праворефлексивних протилежностей, вона також виступає у вигляді об’єднаної дуальності
правових свідомостей, наприклад у формі дао, як взаємодія інь і янь
або ворогуючих братів, або героя і його противника (суперника) (заклятого
ворога, дракона), Фауста і Мефістофеля і т. д.” [11, с.199: 12, 13].
Література
1.
Карпенко З. С. Картографія інтегральної суб’єктності:
пост-постмодерністський проект// Людина. Суб’єкт. Вчинок:
Філософсько-психологічні студії/ За заг. Ред.. В. О. Татенка. – К.: Либідь,
2006.– С. 157 –175.
2.
Юревич А. В. Интерпретативные
традиции и параметры развития психологической науки// Вопросы психологии. –
2005. – №5. – С. 119 –130.
3.
Гусельцева М. С.
Методологические кризисы и типы рациональности в психологии// Вопросы
психологии. – 2006. – №1. – С. 3 – 15.
4.
Смирнов С. Д.
Методологический плюрализм и предмет психологии// Вопросы психологии. – 2005. –
№4. – С. 3 – 8.
5.
Капра Ф. Дао физики. –
К.: София; М.: ИД «Гелиос», 2002.
6.
Татенко В. А. Психология в субъектном
измерении. – К.: Вид. центр
«Просвіта», 1996.
7.
Роджерс К. Вчитися бути вільним// Гуманістична психологія. –Т.1.:
Гуманістичні підходи в
західній психології ХХ ст.// За ред. Р. Трача і
Г. Балла. – К.: Пульсари,
2001. – С. 38 –59.
8. Психологія
особистості: Словник-довідник/ За ред. П.П. Горностая,
Т. М. Титаренко. – К.: Рута, 2001.
9.
Allport G.W. (1955). Bekoming:Basic
considerations for a psychology of personality. New Haven, CT: Yale University
Press.
10. Юнг К.Г. Психологические типы. – Мн.: ООО “Харвест”, 2003.
11. Зеленский В.В. Аналитическая
психология. Словарь. – СПб.: Б.С.К., 1996.
12.Лерш Ф. Розуміння особи у
психології// Гуманістична психологія. – Т.1.:
Гуманістичні підходи в західній
психології ХХ ст./ За ред. Р. Трача
і
Г.Балла. – К.: Пульсари, 2001.–
С.93 –109.
13.Василюк Ф.Е. Структура образа// Вопросы психологии. – 1993. –
№3. – С.5 –
19.