Філологічні науки/8. Рідна мова і література
Сухарєва С. В.
Волинський національний
університет імені Лесі Українки
Іманентні і
трансцендентні мотиви польськомовної полеміки поберестейського періоду
Традиційне зображення трансцендентної дійсності у польськомовній
прозі поберестейської доби полягало на
застосуванні полемічними авторами сімох літературних технік: контрасту, негації, афірмації, символіки, відокремлення
надприродної сфери від земного буття, опосередкованого чи безпосереднього
впливу учасників трасцендентного
життя і образної системної атрибутики [4, 864–866].
Передусім, у полемічних трактатах були абсолютно відсутні обмеження
у представленні біблійного виміру часу. „День
Господній”, згідно християнських вірувань – kairos, у який передбачається прихід Христа для
остаточного суду над світом і всім сущим, переростає у категорію вічності. Внаслідок цього отримуємо королівську
метафору Бога – остаточної дійсності,
яка протиставляється земним
реаліям. Паралельно зі специфічним підходом до біблійного часу, нових атрибутів набуває також просторова
характеристика Апокаліпсису.
Апокаліптичний хронотоп зливає в одне ціле
час і простір. Цей
іманентно-трансцендентний перехід не зустрічається в художній літературі
зосібна, а характерний виключно для біблійної герменеї
творів. Учені схиляються до думки, що апокаліптичне зображення було одним із
видів біблійного профетизму. Однак важливою різницею
у порівнянні зі старозаповітними
пророцтвами переважно іманентного типу є понадісторичний,
хронотопічний
характер апокаліптичних передбачень.
Біблійній апокаліптиці співзвучні полемічні
апокаліптичні мотиви поберестейського періоду
стосовно нового неба і нової землі. Проте поруч з небесними обителями прибічники ортодоксійного православ’я, опираючись на твори
патристики, зображали теж земний рай, так званий духовний.
Загалом можна сказати, що кожен з полемічних авторів мав своє, суб’єктивне
бачення небесної будущини, обіцяючи її тому чи іншому політичному табору,
залежно від віросповідання.
Протилежним актом в Біблії була руйнація
Вавилону, викликана гордістю
і чисельними переступами. При цьому вагомим аспектом зображення стало падіння
вавилонської вежі внаслідок гордині і відсутності єдності
поміж різними
народами. Після
підписання Брестської унії болюче розірвання
Східної Церкви на дві ворогуючі частини символічно дуже наближалося до біблійного вимішання мов у Вавилоні (образ зруйнованої спільної справи).
Ідейний контраст, будучи своєрідним
віддзеркаленням Божих обітниць щодо майбутнього,
найчіткіше виступав у творчому
доробку Смотрицького, який свого часу обіцяв небесні дари то православним, то унійним прибічникам. У “Треносі” письменник не піддавав сумніву ту правду віри, що представники
ортодоксійної Східної
Церкви “doskonałej onej
wiecznych dóbr remuneracji i niezwiędłej żywota
Korony / z pewną i bespieczną nadzieją oczekiwają” [5, 4]. Цю позицію
пізніше відстоював також Андрій Мужиловський,
заперечуючи унійну “Апологію” Мелетія Смотрицького [3, 19].
Мотив контрасту в Біблії доповнюється образами, розвиненими на основі архетипу світла, – лампою, освітленим
містом на пагорбі, коштовностями, сонцем і
зорями. Типове зображення місяця внизу характеризує його як неповне небесне світило. Спрацьовує в даному випадку і давня
легенда про Каїна, який у місячному сяйві підніс на вилах
свого рідного брата Авеля. Інколи
євангелічне зображення світла не має жодних
порівнянь, а тому іманентний
рівень у ньому цілком відсутній. Таким прикладом
без аналогій може бути ясність на Горі Тавор, де відбулося Господнє Преображення. Маємо
справу з з біблійним світловим ейдосом, з якого все розпочалось і до якого, в кінцевому результаті, все зведеться наприкінці минущого світу.
Як євангелічне
світло полемісти зображали самого Господа-Правду, що мало
стати безсумнівним доказом їх правоти. Фальшиві свідчення натомість належали до світу темряви, проте жодної загрози
Божій справі
не становили. З католицького боку таке світло правди
відстоював зокрема Й. Мороховський, виступаючи в “Парегорії” проти “Треносу” Смотрицького [2, 1]. Архетип світла
в українській
польськомовній прозі кінця XVI – початку
XVII ст. був нерозривно пов’язаний з еклезіологічною концепцією спасіння. Пізніше, у власне барокову
літературну добу, цей ейдос модифікувався в концепт світла з супровідною
багатогранною світловою символікою і бінарною опозицією концепта темряви.
Важливим етапом розвитку трансцендентного мислення
став історичний факт зародження
Вибраного Народу. Образ палаючої
купини, який тісно пов’язаний зі специфічним видом права – укладенням Богом союзу з
людьми, а зокрема з Мойсеєм, становить своєрідну біблійну революційність. Виникає якісно нова суспільна громада, з поглядами, спрямованими в небесні сфери, з Божим Законом (Декалогом) і нечуваною символічною
обрядовістю (символи очищення, обмивання, обрізання, жертвоприношення). У поберестейських польськомовних
диспутах ця біблійна фаза знайшла свій вияв у літургічній
та догматичній проблематиці, паралельно розкриваючи суть “духовного обрізання”,
“обмивання у водах
хрещення” і відомої Божої просьби: “Не жертви хочу, а любові” (Mt 9, 13).
Біблійний Закон був покликаний формувати моральне життя людини. Тому уніати
і їх опоненти з різних кутів зору обігрували проблему
совісті, переходячи з зовнішнього на внутрішній рівень біблійної герменевтики. Мудра людина,
як стверджували натхненні автори Святого Письма, – це, перш
за все, та, яка зберігає традицію
і досвід попередніх поколінь. Головні
полемічні мотиви у представленні біблійної Мудрості: пошуки людської
справедливості, основаної на Божих Заповідях; возвеличення Панни Мудрості, яка
завжди супроводжує Бога і прохання про
її наставництво; апологія Божої
справедливості, яка ходить у парі з милосердям. Можна вважати, що біблійні Книги, в яких переважав аспект мудрості (персоніфікація в
трансцендентному стилі), стали першим коментарем і зразками інтерпретації біблійного права. Саме в такому світлі розглядали їх Іпатій Потій,
Ілля Мороховський, Лев Кревза, Мелетій Смотрицький, Андрій Мужиловський та ін.
Найбільшого поширення
в полемічній поберестейській
дискусії, веденій польською мовою, набула фаза біблійних пророцтв. Нортроп Фрай характеризує це явище як “інтенсифікацію
профетичної візії” [1; 141]. Найбільш поширеним серед полемістів був авторитет Ісаї з приводу особливої форми його покликання. Ідентифікація авторів трактатів з цим натхненним старозаповітним автором додавала їм більшої значимості перед лицем
супротивника: вони –
“вибрані”,
до яких промовляє
сам Господь. Загалом, подібна
авторська
парадигма з
імітацією пророцтв
покликана психологічно утверджувати смислову повноту біблійної герменеї польськомовних полемічних праць поберестейської епохи. Паралельно з оптимістичним типом профетичних висловлювань полемісти вдало моделювали зразки біблійних пророцьких погроз.
Таким чином, шляхом типології як
своєрідної форми єврейської риторики доходимо до синтезу іманентних і
трансцендентних аспектів одного і того ж ейдосу.
Література:
1. Frye N. Wielki Kod.
Biblia i literatura.– Bydgoszcz: Homini, 1988.– 246 s.
2. Morochowski
Heliasz. Пaphгopia
albo utulenie uszczypliwego Lamentu.– Wilno: Drukarnia Leona Mamonicza,
Typographa J. K. M., 1612.– 225 s.
3. Mużyłowski Andrzej. Antidotum przezacnemu narodowi
ruskiemu.– B. m. dr., 1629.– 96 [IV] s.
4. Ryken L., Wilhoit J. C., Longman III T. Słownik symboliki biblijnej.– Warszawa: Vocatio, 2003.–
1217 s.
5. Smotrzycki Melecjusz. Threnos,
to jest Lament jedynej Ś. Powszechnej Apostolskiej Wschodniej Cerkwie.–
Wilno, 1610 // Collected Works of Meletij Smotryc’kyj. With
an Introduction by David A. Frick.– Ukrainian
Research Institute of Harvard
University.– 805 p.– P. 1 (1) –235 (220).