История / 2. Общая история
Мельниченко О. Д.
Національний технічний університет України
«Київський політехнічний інститут»
Образотворче
мистецтво XVI–XVIІI ст. на території
Молдови та України
Я вважаю цю тему
дуже актуальною, тому що між Україною та Молдовою існували тісні культурні
зв’язки. Мета статті — порівняти образотворче мистецтво на території Молдови і
України.
В першій половині
XVII ст. в Українському образотворчому мистецтві поступально розвивалися ті
жанри, які сформувалися в попередній період. Основними його видами залишаються
настінні розписи й іконопис.
У розписах помітне
своєрідне поєднання традиційних прийомів з новими реалістичними рисами. На
думку дослідників, «Страсний» цикл Потелицьких розписів (зображення мук Христа)
ніби перекликається з ідеями «Протестації» Йова Борецького, де він описав муки
й страждання українського народу і закликав його до стійкості в боротьбі. Досі
збереглися розписи Воздвиженської церкви в Дрогобичі. Їх особливістю є
поєднання біблійних сюжетів і декоративних орнаментів з місцевих квітів:
барвінку, волошок, ромашки тощо. В цей період удосконалюється техніка різьби по
каменю й дереву. В орнаментах переважають рослинні мотиви. При цьому зображення
рослин має певний сенс. Так, поширені в орнаментах зображення виноградної лози
і грон у християнстві відомі як символ віри. В другій чверті XVII ст. рослинні
орнаменти в пам’ятному різьбленні поступаються маскам, емблемам і т. д.
Пам’ятками
портретного різьблення того часу є надгробні портрети. Їх композиція
ускладнилася, поглибилося спроби передати риси вдачі портретованого. Таким є
надгробок київського воєводи А. Киселя в родовій церкви-усипальні (с. Низкиничі
на Волині). На повний зріст у рицарських латах зображено Я. і С. Жолкевських на
їх надгробку в костьолі у Жовкві.
В українському
живописі провідне місце займав жанр портрета. Пам’яток портретного живопису
Наддніпрянщини цього часу майже не збереглося. Створити уявлення про його розвиток
в першій половині XVII ст. дають змогу портрети майстрів львівської школи. М.
Петрахновичу приписують портрет дочки львівського купця В. Лангиш. Відомий
живописець Ф. Сенькович є автором портретів представників української та
польської знаті — львівського старости С. Мнішека і підканцлера Т. Замойського.
Особилвістію цих та інших українських портретів цього періоду є прагнення разом
із зовнішніми рисами передати особливості характеру і внутрішнього світу
персонажа [3].
Мистецтво Молдови в
досліджуваний період розвивалося під впливом палеологівського візантійського
мистецтва: мініатюра, фреска й ікона є найяскравішими прикладами цієї епохи.
Мініатюра з’явилась
у ХV ст. для прикрашання
рукописів зображеннями євангелістів, орнаментами, ініціалами і фронтисписами
надзвичайної краси й елегантності, вона була одним з перших самобутніх жанрів
національного образотворчого мистецтва. Значимими центрами її розвитку в
Молдові XV–XVII ст. були монастирі Нямц, Путна, Хумор, Воронець і Драгомирна,
та ін.
Серед найвідоміших
середньовічних мініатюристів епохи Олександра Доброго і Штефана Великого —
Гавриїл Урик з монастиря Нямц та його послідовники Никодим, Т. Мерішеску й
Спиридон, який залишив вражаючі рукописи з мініатюрами. Безперечну цінність
молдавських рукописів цього періоду підтверджує той факт, що на сьогодні вони
зберігаються в найпрестижніших установах Відня, Оксфорда, Бухареста, Москви,
Лондона, Санкт-Петербурга, і так далі. Ще один короткий період розквіту молдавська мініатюра переживає завдяки
митрополиту Анастасію Кримці, який у першій чверті XVІІ ст. заснував у монастирі Драгомирна школу каліграфії й мініатюри.
Ще один цінний вид
молдавського мистецтва XVI–XVII ст. — фреска, яка прикрашала внутрішні й
зовнішні стіни церков. З часів Штефана Великого, частково збереглися фрески в
церквах ц Лужень, Петреуць, Воронець і Балинешть, які, завдяки особливій
майстерності художників, є частиною єдиної іконографічної програми. Саме
завдяки винятковим художнім властивостям фрески названі церкви визнано
унікальним явищем у європейському мистецтві.
В Республіці Молдова
єдина пам’ятка архітектури, що зберегла на стінах фрески — церква Різдва
Богородиці в місті Кеушень. Відома знаменита колекція ікон XVI ст. у Велень, де
донедавна зберігалося близько 139 ікон. Художній рівень ікон цього періоду
підтверджує низка безперечно цінних творів з монастирів Агапія, Вератек і
Путна. Розвиток ікони XVI–XIX ст. на території Республіки Молдова має свою
специфіку, про що свідчить одночасне існування монастирських і народних ікон,
останніх залишалися мало.
Після заходу епохи
мініатюри в Молдові найбільш раннім видом образотворчого мистецтва є
ксилографія, виникнення якої за часів Василе Лупу було прискорено появою перших
друкарських верстатів (Ясси, 1642). Вона відіграла важливу роль в ілюстрації
інкунабул, і кожен період відзначався появою нових авторів творів цього жанру.
Рукописи з мініатюрами поступилися місцем гравюрі на дереві, набагато простішій
і дешевшій у виконанні. Одна з перших робіт яської друкарні, «Казання
Митрополита Варлаама», несе стилістичний відбиток рукописних книг, який
проявляється у збереженні загальної композиції книги, розташуванні ілюстрацій,
орнаментів і фронтисписів. У XVIІI ст. входять у період зрілості школи граверів
як у Яссах, так і в монастирі Нямц. Українець Ілля, М. і П. Стрельбицькі — ось
тільки декілька імен, які сприяють розвитку місцевого друку й гравюри. Особливо
слід відзначити діяльність М. Стрельбицького, який почав працювати в друкарні у
Яссах з 1750 р. З 1756 по 1807 рр., М. Стрельбицький створив близько 200
гравюр, зокрема титульні аркуші, зображення євангелістів, біблійні сцени й
фронтисписи. Впродовж цього періоду, в орнаментах стає помітним вплив стилю
бароко, що прийшло з західноєвропейського мистецтва [2].
Однією з найбільш оригінальних
сторінок молдавського мистецтва є розпис зовнішніх стін церков. Найбільш
визначна пам’ятка (XVI–XVIII ст.) — церква Успіння Богородиці в Каушанах, а
першою пам’яткою з розписом екстер’єру є церква Св. Георге в Хирлеу (1530). У
всіх церков, декорованих за правління господаря Петру Рареша, екстер’єр
розписано: Пробота (1532), Св. Георге (Сучава, 1534), Хумор (1535), Бая
(1535–1538), Молдовіца (1537), Белинешть (1535–1538), Арбуре (1541) и Воронець
(1547) [1].
В результаті
дослідження мистецтва на території Молдови та України, можна зробити висновок,
що не сильно відрізнялися основні напрями, але в кожного народу були свої
особливості в створенні шедеврів. Фреска — це дуже цінний
жанр мистецтва як для Молдови, оскільки він активно використовувався для
прикраси молдавських церков XV–XVI ст., так і, хоча й меншою мірою, для
України. Однакову цінність як у Молдові, так і в Україні, мали книжкова
мініатюра та іконопис, а також в обох країнах поширилася техніка гравюри. До
того ж у Молдові останню безпосередньо допомагали розвивати українці. Як на
Молдову, так і на Україну вплинув стиль бароко. Мистецтво
Молдови
відрізняється наявністю розписів на зовнішніх стінах
церков.
1. Архитектура и живопись
: [Электронный ресурс]. — Режим доступа :
http://www.moldovenii.md/ru/section/228/content/797
2. Изобразительное
искусство в средневековой Молдове : [Электронный ресурс]. —
Режим доступа : http://www.ecology.md/section.php?section=fsociety&id=6083#.VHoL8aNxqho
3. Історія України (XVI–XVIII ст.), 8 клас : [Електронний ресурс]. — Режим доступу : ukrmap.su/uk-uh8/1004.html