История / 2. Общая история
Шинкевич А. О.
Національний технічний університет України
«Київський політехнічний інститут»
Зв’язок між формою і матеріалом та
призначенням хрестиків
у Київській Русі
З утвердженням християнства на Русі серед місцевого населення поширилися
культові предмети нової релігії. Серед таких предметів були хрестики, що стали
найголовнішим символом християнської віри. Масове поширення виробів у формі
хреста відповідало і християнським, і давнім язичницьким релігійним символам
[1, с. 57]. Розкриття теми допоможе подальшим дослідникам тим, що вони зможуть
ідентифікувати за формою, матеріалами та певними художніми деталями вид
натільних хрестиків, а також зможуть визначити призначення цього виду хрестів.
Мета роботи: визначити, як були пов’язані форма та матеріал хрестиків з
їхнім призначенням.
Виготовлялися давньоруські натільні хрести-обереги з різноманітного
матеріалу — каменю, дерева, металів. Вибір залежав від заможності носія. Як
засвідчують археологічні матеріали, найпоширенішими серед християн на Русі були
хрести з міді та мідних сплавів. Ці хрести були 2 основних типів: двостулкові,
порівняно великих розмірів, що їх носили поверх одягу, та хрести-тільники, які
носили під сорочкою, на голому тілі.
Ще в Х ст. на Русі з’явилися перші натільні металеві хрестики в формі
грецького хреста — з раменами однакової довжини. Вони знайдені здебільшого в
дружинних похованнях Києва, Шестовиці, Підгірців. Надалі з’являються також інші
види хрестиків: з рельєфними орнаментами і зображеннями та емальовані,
виготовлені в техніці перегородчастої та виїмчастої емалі. Останній вид набув
найбільшого поширення, а виготовляли їх переважно київські ювеліри у ХІ–ХІІ ст.
[1, с. 57]. Хрестики вивозили до Північної Русі, про що свідчать величезна
кількість археологічних знахідок. За формою країв рамен хрестики з виїмчастою
емаллю поділяються на чотири типи: трилопатекінцеві, овальнокінцеві, з кінцями,
прикрашеними стилізованими пальметками, прямокутнокінцеві [1, с. 58]. Київські
ювеліри виготовляли в основному хрестики з 3-ма лопастями. До числа найбільш
відомих належать бронзові емальовані хрестики ХІ ст. з Олеська (Львівська обл.)
та хрест із Києва, відомий як «хрест Миколи Святоші», ченця Києво-Печерського
монастиря [4, с. 205].
Окрему групу наперсних хрестів становлять релікварії або енколпіони —
складені нагрудні хрести. Складався такий хрест з двох частин — спідньої й
верхньої, та виготовлявся із дрібних металевих пластин [2].
Хрести-енколпіони з’явилися на Русі в X ст. Як правило, всередину таких
хрестів вкладали мощі святих. Цей хрест був дуже поширений, його знаходили не
лише на території Київської Русі, але зокрема й на Кавказі, та у західній
Європі. Монополію на його виготовлення мали київські майстри [2].
Давньоруський хрест-енколпіон залишив один зі значущих слідів у культурній
спадщині Київської Русі. Він віддзеркалює художній і духовний спосіб життя на
зорі становлення християнської віри серед русичів. Хрести-енколпіони прийшли на
Київську Русь разом християнством з Візантії. Задум конструкції енколпіонів
передбачав створення місткого ларця-мощесховища на базі форми хреста з
подальшим зображенням на ньому різних сюжетів. І
хоча протягом століть вони змінювалися за формою та оздобленням, сама
конструкція залишалась сталою [3].
Візантійські та давньоруські енколпіони мали рівні чи розширені кінці рамен
із трипелюстковим завершенням та медальйонами на кінцях, «крапельки» в місцях
з’єднання медальйонів із «гілками» хреста. Найбільша та найбільш вивчена група
київських енколпіонів — рельєфні зразки з дзеркальними написами, датовані XIV
ст. і виявлені на території Золотої Орди [4, с. 206].
Можна припустити, що на Русі було декілька основних центрів виробництва
сакральних предметів. У літературі переважно вказується на Київ. Однак із
досить високою ймовірністю слід говорити про галицько-волинський осередок. Таку
гіпотезу підтверджує знахідка форми для виготовлення енколпіонів у Володимирі.
Спочатку вони виготовлялися у глиняних штампах і мали менш чітке зображення,
пізніше — в формах з м’якого каменю. Останні відзначалися чітким опрацюванням
деталей. Енколпіони інкрустувалися білою або чорною масою (Дорогочин,
Грудек-Надбужний) чи перегородчастою емаллю (Городок біля Шепетівки). Серед
простих людей поширювалися хрести з каменю, бурштину [5].
Ще можна знайти відомості про існування «пекторальних» хрестів. У
літературі зазначається, що подібні вироби носили не тільки найвищі духовні
особи. Один з них походить з поховання в катедрі Гнєзно і вважався роботою
візантійських майстрів. Проте порівняння з давньоруськими аналогами привело до
переконання, що цей хрест походить з Києва і датується першою половиною XIII
ст. або кінцем XII ст. Але чи це було поховання духовної особи, чи світської,
невідомо. Хоча на території Польщі є приклади, коли в об’єктах «архітектури
катедральної» знайдено «пектораль-склад»: у Гнєзно та Кросно.
Встановлено, що зібрані на території Польщі «хрести-пекторалі», привезено з
Русі. вони складаються з окремих половин (аверс та реверс), скріплених
завісами. В середині них є місце на реліквії. Одні з них прикрашені орнаментами
з чорною та білою емаллю, інші оздоблені фігуральними мотивами в техніці
відливання. Закінчення рамен хреста у них має вигляд медальйонів, у яких
розміщено погруддя святих, на деяких з них є написи (монограми) імен [3].
Отже, можна зробити висновок, що в добу Київської Русі існувало величезне
різноманіття натільних хрестиків, які різнилися між собою деталями, розмірами,
сюжетами, формою та призначенням. Залежно від розміру можна виокремити такі
види хрестів: двостулкові та хрестики-тільники. В свою чергу натільні хрестики
поділяються на: хрестики в формі грецького хреста; з рельєфними орнаментами й
зображеннями; емальовані. За формою країв рамен хрестики з виїмчастою емаллю
поділяються на чотири типи: трилопатекінцеві, овальнокінцеві, з кінцями,
прикрашеними стилізованими пальметками, прямокутнокінцеві. Вид матеріалу, з
якого виготовлявся хрестик, вказував на заможність власника. Окрему групу
наперсних хрестів становлять енколпіони, які ще й були ємністю для реліквій.
Також відомо про існування пекторальних хрестиків, які мали підкреслювати сан
власника.
1. Бузян Г. Нові знахідки ставрографічних старожитностей давньоруського
часу на території центральної Переяславщини / Г. Бузян, Д. Тетеря // Наукові
записки з української історії. — 2012. — Вип. 31. — С. 57–61.
2. Енколпіон : [Електронний ресурс]. — Режим доступу:
http://uk.wikipedia.org/wiki/Енколпіон
3. Златогорський О. Знахідки давньоруських енколпіонів на території Волині
: [Електронний ресурс] / Златогорський О., Охріменко Г., Савицький В. — Режим
доступу : http://volynski-starozitnosti.net/publ/10-1-0-58
4. Попельницька О. Cтан вивчення в Україні спеціальної історичної
дисципліни ставрографії: постановка проблеми / О. Попельницька // Український
історичний журнал. — № 3. — 2009. — C. 199–217.
5. Походження й еволюція енколпіонів у Давній Русі : [Електронний ресурс].
— Режим доступу: http://poshukivec.ucoz.ua/publ/2-1-0-11