Дудінова Н.А.
Республіканський вищий навчальний
заклад „Кримського державного університету” (м. Ялти) Євпаторійського
педагогічного факультету
Роман «Хмари» І. С. Нечуя – Левицького у літературному контексті доби (70 –
90 роки ХІХ століття)
Особливої актуальності
набула нині потреба нового прочитання та ґрунтовного кваліфікованого аналізу художнього доробку письменників, які творили в період 70-90-х років XIX століття. Це стосується творів на тему інтелігенції, які потребують переосмислення
та докладного вивчення. Потребує цього й багатогранна творчість одного з
найвидатніших митців XIX століття - Івана Семеновича Нечуя-Левицького.
Його творчість
досліджувалася протягом багатьох років. Це, насамперед, праці І. Франка, А. Шамрая, Є. Кирилюка, О. Грушевського,
О. Білецького, праці другої половини XX століття - Крутікової Н., Міщука Р., Непорожнього І., Мандрики М. Тараненко М. та ін. Найбільшої уваги в дослідженнях було звернено на
селянську тематику в творчості Івана
Нечуя-Левицького, його визначні твори «Кайдашева сім'я», цикл «Баба Параска та баба Палажка», «Микола Джеря».
Значно менше акцентувалася увага на
творах з життя інтелігенції. Досі
малодослідженими лишаються твори «Хмари», «Над Чорним морем» та інші.
У ці
роки український народ був роз'єднаний кордонами чужих його ментальності імперій, і це стримувало його духовний
поступ, негативно позначалося на
мистецько-літературному процесі. Скасування кріпацтва в 1861
році, наступне проведення в Росії земської, судової,
міської, військової і шкільної реформ призводять до кардинальних зрушень у громадській думці. Прогресивно настроєна
інтелігенція стає основною силою
народницького руху. Активізація
громадського наукового і культурно-освітнього життя відбилася на творчості багатьох українських
письменників. Але політика жорстоко
переслідувала все українське, починаючи ще в 1863 році Валуєвським циркуляром,
була знову ще в суворішій формі підтверджена Емським указом царя 1876 року та
інструкцією 1881 року.
Літературний
процес 70-90-х років характеризується інтенсивним розвитком
прози. Поряд з І.С. Нечуєм-Левицьким і Панасом Мирним в літературу вступає ряд активних письменників (Д. Маркович, М. Павлик, О. Маковей, Олена
Пчілка, Н. Кобринська, О. Кониський, М. Старицький, Б. Грінченко, Д. Мордовець).
Окреме місце в прозі 70-90-х
років XIX століття, і особливо в прозі І.
Нечуя-Левицького належить повістям з життя інтелігенції, які, хоч і мають інший
об'єкт зображення, ніж це було в сільській повісті, відбивають загальні принципи характеротворення та
сюжетоскладання: та ж паралельність історій кількох героїв, біографічний
(«житійний») сюжет, контрастність типів.
У романі «Хмари»
Нечуй-Левицький робив спробу показати нового типу інтелігента. У своїй інтерпретації більшості художніх образів, передусім образів Дашковича і Радюка, письменник ішов від реальних
життєвих фактів. Спостереження над
діяльністю професорів і студентів Київської духовної семінарії, гуртка «хлопоманів» при місцевому
університеті, враження від лектури Тургенєва давали грунт письменникові
для осмислення проблеми зближення
інтелігенції з народом.
«Одним
з перших в українській літературі Нечуй-Левицький змалював побут, настрої, сферу інтересів інтелігенції.
Розгорнути в епічному творі картини
життя цієї соціальної верстви населення, яка незважаючи на вікові традиції національної культури, освіти, у період 60-70-х XIX століття перебувала
на стадії дуже повільного усвідомлення своїх суспільних потреб і можливостей,
без відповідного творчого досвіду було дуже важко. І тому Нечуй-Левицький значною мірою використовував
результати своїх попередніх художніх
пошуків».
У «Хмарах» письменник
показує кілька поколінь місцевої інтелігенції: Дашкович і Воздвиженський, Радюк і Кованько, Дунін - Левченко.
Як
правило, погляди головних героїв «Хмар» виявляються у дискусіях, у їхніх просторих самороздумах — практичної ж реалізації задумів, наприклад, Радюка у творі не показано. Більше того,
ентузіастичний герой, злякавшись осуду
місцевих панів і пань, негайно виїжджає на Кавказ.
Натяком
на слабодухість провідного персонажа твору може служити і останній розділ роману, де доходить кінця історія
«винародовлення» колишнього «народолюбця» Дашковича.
Символічний сон-видіння старого професора підводить читача до думки, що у денаціоналізації
інтелігенції винні не лише «чорні хмари», «каламутне море», а її власна
безпорадність.
«З огляду на час написання роману,
на прикмети, зафіксовані у тексті, фінал обох сюжетних ліній закономірний: Радюк
рятується від переслідувань, від висилки;
Дашкович тяжко переживає крах своїх наукових спроб, свого «заблукання в хащах та нетрях», переживає
болюче й пізнє прозріння».
З
реалістичною повнотою Нечуй-Левицький відтворював українські типи з різних соціальних класів і станів. Він лишив безліч
людських портретів, виписаних яскраво і
докладно, з усіма характерними подробицями обличчя, одягу,
поведінки. Йому належить безумовна заслуга барвистого, рельєфного зображення побуту українських селян, найманих
робітників, інтелігенції, духівництва, артистичної богеми і людей
міського «дна».
Звичайно, наступні покоління
письменників — творців соціально-психологічної
прози (І. Франко, М. Коцюбинський, С. Васильченко та ін.) пішли значно далі у розумінні
закономірностей суспільного руху, у
відтворенні людської психології, змінили й ускладнили структуру творів. Але без прози І. Нечуя-Левицького важко
уявити появу великих епічних форм української літератури. Письменник виконав
таку велику працю щодо поширення тематичних і
жанрових меж, яку в інших розвинених літературах
здійснювали цілі течії або покоління письменників.
Література:
1.
Міщук Р. С. Співець душі
народної: До 150-річчя від дня народження І. С. Нечуя-Левицького. - К.,1987.
- 48 с.
2.
Нечуй-Левицький І. С. Твори в двох томах. —
Т.1. - К.: Наукова думка, 1985. - 640с.
3.
Походзіло М. У. Іван Нечуй-Левицький.
Літературний портрет.-К.: Дніпро, 1966.-128с.
4.
Хропко П. П. Романи І.Нечуя-Левицького з
життя інтелігенції// Українська мова та література в школі.-1988.-№11.-С.3-10.