Островська І.Т.
Хмельницький
національний університет
ФАНТАСТИЧНЕ В НОВЕЛАХ В. ІРВІНГА
Фантастика
доби романтизму суттєво відрізняється від попередніх епох: принципово поєднуючи
потойбічне та реальне, казкове та побутове, містичне та раціональне, романтизм
тяжіє до використання фантастики як способу художнього пізнання. Поряд з
багаточисленними запозиченнями (міфологічними, фольклорними, релігійними)
романтична фантастика включає нові образи; все їх об’єднує внутрішня двоякість,
часто гротескна, а найбільш витонченні і фантастичні форми здебільшого
отримують прозаїчне, навіть іронічне розуміння. Улюблений прийом серед
письменників того часу – подвійна мотивація подій не дає читачу остаточно вирішити: чи то в життя героя втрутилась нечиста сила, чи то
вони стали жертвою якогось неймовірного збігу обставин. Пізніше цей прийом
отримав назву завуальованої фантастики. Саме такий прийом використовував в
своїх новелах Вашингтон Ірвінг.
Найчастіше цей прийом простежується в таких новелах
письменника як: “Наречений – привід”, “Ріп Ван Вінкль”, “Легенда Сонної Лощини”, “Аннет Делабр”, “Дім з привидами”, “Диявол і Том
Уокер”. Хоч
Ірвінг і запозичає сюжети для своїх новел з європейських легенд, здебільшого з
німецького фольклору та романтичної поезії, однак вони не втрачають своєї
оригінальності. Його новели залишаються американськими по духу та реаліям.
Характерною рисою романтичної манери Ірвінга – новеліста є поєднання
фантастичного та реального, в м’яких, поступових переходах повсякденного в казкове та
навпаки. Провідним мотивом більшості новел Ірвінга є мотив марення, запустіння,
сну як символ далекого минулого, якого вже не повернеш. Хоч сам Ірвінг не раз
визнає, що його цікавить містичне та потойбічне, однак в своїх новелах
письменник послідовно, в американському дусі, руйнує атмосферу таємничого. Цей
мотив складає ще одне джерело фантастичного, який реалізується в вигляді
повернення в минуле (“Дім з
привидами”), то в
вигляді консерваціі у минулому (“Аннет Делабр”, “Легенда Сонної Лощини”), то в вигляді фантастичного поєднання
ознак минулого та сучасного (“Вольферт Веббер, або Золоті сни”).
Характеризуючи загальні тенденції
творчості В.Ірвінга доби романтизму А.А.Єлістратова відмічає, що романтична
фантастика використовується ним не для заперечення, а лише для поетизації
повсякденного життя. До цього слід додати, що фантастика Ірвінга має скоріше
баладний характер, котрій притаманний відтінок філософської притчі з
підтекстом, що дозволяє перечитувати її на декількох рівнях. Основний підтекст новел
Ірвінга – скоріше не поетизація повсякденного життя, а поетизація минулого в
цьому житті, своєрідного колориту перших поселенців. Овіяна ностальгією, трохи
утопічна картина життя давніх голландських поселень досить часто тісно пов’язана із цілком
сучасним спостереженням автора. Деталі і подробиці життя та побуту здаються
реалістичними, а описи природи яскраво романтичними. Динамізм в розгортанні
подій (в більшості новел Ірвінга) починається десь в середині оповіді, а
експозиція з цікавими мальовничими подробицями може розтягнутися майже на
половину всього твору. Звичний плин життя часто порушується подіями і постатями
фантастичними, навіть казковими. А буденне і смішне під пером автора набуває
характеру страшного і драматичного. Кожна з цих новел подається Ірвінгом як
рукопис Дідріха Нікербокера – романтичного історика, якого понад усе цікавили
легенди, звичаї, вірування, забобони, спосіб життя та мислення минулих
поколінь. Фантастику Ірвінга можна поділити на такі види:
- розиграші (гротескна фантастика): “Наречений привид”, “Легенда Сонної
Лощини”, “Вестмірське
абатство”;
- напів-билини:
“Аннет Делабр”;
- фантастико-релігійні
притчі: “Ріп Ван Вінкль”, “Диявол і Том Уокер”;
- казки “Альгамбра”;
- містика “Дім з
привидами”;
- загадка “Повний
джентльмен”;
-
напівмістичні новели про шукачів
скарбів: “Пірат Кідд”, “Врата диявола”, “Вольферт
Веббер, або Золоті сни”, “Випадок з чорним
рибалкою”.
Якщо пізній романтизм надав американській романтиці елементи понурої
безнадійності, жаху (прикладом цьому може служити творчість Е. По), то в
ранньому періоді її зародження переважають радісні, світлі тони. В ній панує
дух пригод, гумору, іронії щодо існуючих забобонів, водночас жага пізнання
нового, невідомого. Власне такою повставала для поселенців вся Америка з її
небезпечними ріками, неосяжними просторами, одвічними лісами, невідомо куди
зникаючими кораблями та людьми. Міф створювало саме життя, наповнюючи
американську фантастику своєрідним національним колоритом.